Dames (half) gevorderd
In 2017 zullen voor de 8e maal (!) de “Avondtrainingen Dames” worden georganiseerd. Deze trainingen worden hoog gewaardeerd (zie Uitslag Enquête Avondtrainingen dames 2016 groep Willem en de Uitslag Enquete Avondtrainingen dames 2016 groep Lex) en zijn volledig gericht op dames die meer fietservaring hebben. De trainingen starten op dinsdag 28 maart 2017 voor niveau 4 en op 29 maart voor niveau 3.

Niveaus
Om aan niveauverschillen tegemoet te komen wordt in 2017 wederom in niveaugroepen getraind. Hiertoe is besloten om nog meer uit de trainingen te halen, zonder dat daarmee de laagdrempeligheid onder druk komt te staan én het vermogen van de deelnemeemsters zich aan elkaar aan te passen. We onderscheiden de volgende groepen:

Op Niveau 3 trainen de dames die:

  • beschikken over een normale basisconditie
  • geen behoefte hebben om regelmatig op een hogere intensiteit te trainen
  • een gemiddelde basissnelheid (willen) hebben (25+km/u)
  • regelmatig tochten (willen) rijden van tussen de 80-120 km
  • trainen met een hartslagmeter en hun hartslagzones kennen

Op Niveau 4 trainen de dames die:

  • beschikken over een prima basisconditie
  • graag uitgedaagd willen worden om meer op hogere intensiteit te trainen
  • een hoge basissnelheid (willen) hebben (28+km/u)
  • beschikken over een goede fietstechniek
  • regelmatig lange(re) tochten van 120 km en meer (willen) rijden
  • trainen met een hartslagmeter en hun hartslagzones kennen

Van alle deelnemers aan de damestrainingen wordt verder verwacht dat zij voorafgaand aan de trainingen:

  • de vereiste basisconditie op peil hebben gebracht;
  • (meer dan) gemiddelde fietservaring hebben;
  • op de hoogte zijn van de Gedragsregels van Mijnfietstrainer.nl (krijgt iedere deelnemer per mail en ze garanderen veilige, verantwoorde, sportieve en sociale trainingen!) en van de NTFU-gedragscode EN deze in de praktijk brengen;
  • beschikken over een goede gezondheid;
  • mogelijke gezondheidsproblemen vooraf aan de trainer hebben gemeld;
  • beschikken over een deugdelijke fiets (goede remmen, goede banden, onderhouden schakelmechanisme, enz.)
  • de vergoeding uiterlijk 6 weken voor de aanvang van de trainingen hebben overgemaakt.

Mocht je uiteindelijk toch twijfelen, neem dan telefonisch contact op of mail even.

Opzet trainingen

Voorafgaand aan de trainingen in 2017 zal mijnfietstrainer.nl op zondag 5 maart weer een bochtenclinic organiseren i.s.m. Michel Schoenmaker. Hij is expert in het analyseren van de bochtentechniek en het geven van dit soort clinics. Het is de verwachting dat we hier in de trainingen veel profijt van hebben.

Elke training begint met een warming-up, waarin het lichaam klaar gestoomd wordt voor de inspanning in het specifieke deel. In dat deel van de training vindt de echte inspanning plaats. Er worden verschillende soorten intervaltrainingen gedaan, maar er kan ook getraind worden op klimvermogen. Daarnaast worden er andere specifieke technieken geoefend.

De training wordt afgesloten met een cooling-down. In dit laatste deel van de training zakt de lichaamstemperatuur weer naar het normale niveau en worden de afvalstoffen afgevoerd. Een cooling down is noodzakelijk voor een optimaal herstel van de spieren.

In het vroege seizoen starten we om 18.30 uur. Zodra de dagen gaan lengen, verschuift de starttijd naar 19.00 uur. De startlocaties kunnen verschillen per trainingsrit. Er wordt gebruikt gemaakt van het clubhuis van de DTC of van Hotel Bergse Bossen aan de Traay, beide in Driebergen.

Wekelijks lees je via de mail wat er in de eerstvolgende training aan bod komt. Het gaat dan om doel, inhoud, tips en mogelijk al de route. Zet nu alvast de trainingsdata in je agenda!

Hoe vaak trainen
De trainingen zijn een aanzet voor verdere trainingen in de week. Het verdient dan ook aanbeveling om meerdere malen per week te trainen. Zou je het lichaam te veel rust geven, dan gaat het effect van de training verloren. Hoe vaak je gaat trainen hangt af van het doel; hoe lang je gaat trainen hangt af van de beschikbare tijd (afhankelijk van werk bv.) én natuurlijk ook van het doel waar je voor traint. Het verdient de voorkeur om trainingen niet in kilometers uit te drukken, maar in tijd.

Let op: Een helm is bij elke training verplicht!
Zie filmpje van de Stichting Gebruik je kop, helm op.


Kijk hier voor de kosten of inschrijven.